Sejarah a Famosa di Melaka Lengkap

Sejarah A Famosa

Sejarah a famosa di Melaka, ini merupakan kota yang sangat berpengaruh penting bagi kejadian-kejadian penting Indonesia. A famosa sendiri berartikan termashyur dalam bahasa portugis. Sejarah kota a famosa sendiri awalnya telah dibina oleh Portugis sebaik sahaja berjaya menawan Malaka tahun 1551. Letaknya kota a famosa adalah di Bandar Hilir, dekat dengan replika Istana Kesultanan Malaka dan Gereja St Paul. Ia merupakan seni bina Eropa tertua yang masih tinggal di Asia.

Nama a famosa sendiri lebih sering disebut dengan pelafalan bahasa inggris di banding dengan pelafalan bahasa portugis yang menekankan kata 'ah' famosa.

Image result for sejarah a famosa di melaka
Sejarah Kota a Famosa via khirhalid.com

Latar Belakang Kota a Famosa

Sejarah tentang kota a famosa di latar belakangi  oleh orang Portugis selepas menaklukan Malaka pada 1511.Portugis sendiri menggunakan buruh paksa untuk membina kubu sementara bagi menangkis serangan orang Melayu, sementara mereka membina kubu utama yang dikenal dengan nama 'a famosa'.

Sejarah a Famosa di Malaka mengambil masa selama 5 bulan untuk di bina. Akibat suhu panas terik dan kekurangan makanan, ramai buruh paksa yang mati sia-sia. Bahan untuk membentuk kota itu adalah dari runtuhan masjid dan bangunan lain.

Pembinaan yang dilakukan Alfonso de Alburquerque bolehlah dikatakan menjadi lambang penentangan penduduk Malaka pada masa itu sehinggakan memaksa pihak Portugis untuk membina kota pertahanan sebaik mereka menguasai bandar Malaka.

Kota a famosa yang di siapkan mempunyai 4 menara yakni ketelom. Menara ini dikenal sebagai Baluarte San Pedro, Baluerte de las Virgenes, Baluerte Madre de Dios, Baluerte Santo Domingo dan Baluerte de Santiago. Pada awal tahun 1853, Melaka telah menjadi bandar berkota yang dilindungi dengan 70 meriam di semua arah. A famosa diperluaskan ke kawasan berhampiran dan meliputi penempatan Eropa. Kawasan itu termasuklah Jalan Kota, Jalan Gereja, Jalan Mahkamah dan Jalan Istana.

Penjajah Portugis pun turut menjadikan ini satu penempatan Kristian dengan 5 Gereja, tempat beribadat, biara, hospital dan sebagaianya. Bagaimanapun, kota ini gagal menghalang Belanda pada kurun ke 17. Dengan bantuan rakyat tempataan dan Melayu Johor, serangan relah dilancarkan sebelum Belanda berjaya merampas Melaka.

Tragedi dalam mempertahankan Negara Kemerdekaan

Sejarah a famosa ini menjadi pertahanan bagus selama 130 tahun oleh Portugis. Pada tahun 1512, pasukan perang Melaka yang tinggal sisa melakukan serangan mati-matian untuk merebut dari Portugis. Serangan ini di pimpin oleh Sultan Mahmud Shah namun selalu mengalami kegagalan.

Akhirnya sang sultan putus asa dan akhirnya meninggal dunia di Kampar tahun 1529. Perjuangan selanjutnya dilakukan oleh Alaudin Riayat Shah II, namun serangan ini juga gagal dan tidak membawa hasil. Lalu, Sultan mendapat bantuan dari Bugis dan Riau, bahkan itupun tidak membawakan hasil. pada tahun 1620 kerajaan aceh ikut menyerang, namun yang terjadi adalah korban banyak yang tenggelam di Selat Malaka.

Tragedi seterusnya adalah , penyerbuan Pati Unus terhadap Portugis di malaka adalah perang terbesar Asia Tenggara pada masanya. Pati Unus dengan ribuan pasukan yang merupakan gabungan dari prajurit-prajurit terpilih dari kesultanan-kesultanan Islam yang ada di Jawa. Mereka melawan serdadu-serdadu Portugis yang berlindung di Malaka, di balik benteng yang sudah di penuhi moncong meriam.Lamanya perang masih simpang siur karena berlangsung sampai berbulan-bulan. Armada gabungan kesultanan islam pun tak mampu menaklukan A Famosa kala itu. Justru peluru meriam yang di muntahkan dari benteng mengenai kapal Pati Unus dan menyebabkan Raja Demak ini gugur di Medan Laga. Ini yang membuat kemudian pihak Demak menarik mundur pasukan sehingga peprangan berakhir. Mundurnya armada Demak ini tak lain karena gugurnya Pati Unus juga karena tikaman dari dalam mengingat ada teori yang mengatakan bahwa sebagian dari pasukannya berkhianat dan membelot ke pihak Portugis. Maka hasil perang ini diceritakan turun-temurun, kelak orang-orang jawa mengenal Pati Unus dan seterusnya sebagai 

Sekian artikel sejarah tentang a famosa lengkap. Semoga artikel ini bermanfaat dan dapat di sebarkan sebagaimana mestinya.
Post a Comment